سوره‌ای برای مردم آخرالزّمان

 

سوره‌ای برای مردم آخرالزّمان


از امام سجّاد(ع) دربارۀ توحید سؤال شد، حضرتش فرمود: «خداوند عزّوجلّ می‌دانست در آخرالزّمان مردمانی ژرف‌اندیش خواهند آمد، پس سورۀ اخلاص و شش آیۀ اوّل سورۀ حدید را نازل فرمود، هر کس ورای آن را طلب کند، هلاک شود.»1

ای اهالی آخر زمان!
ای مردم ژرف اندیش!
روزانه چندین بار توحید را می‌خوانیم.

چقدر از این سوره می‌دانیم؟
پیش فرض پاسخ: سوره‌ای برای مردم آخرالزّمان
در شأن نزول این سوره از امام صادق(ع) چنین نقل شده: «یهود از رسول الله(ص) تقاضا کردند خداوند را برای آنها توصیف کند، پیغمبر(ص) سه روز سکوت کرد و پاسخی نگفت، تا این سوره نازل شد و پاسخ آنها را بیان کرد.»

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 9 / 3 / 1394 ] [ 16 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 646 ] [ نظرات () ]
سیمای نابسامان جهان پیش از ظهور ...قسمت دوم

 

سیمای نابسامان جهان پیش از ظهور ...قسمت دوم

 

بی توجهی به احكام

در سخنی از امام صادق علیه السلام در توصیف چنین شرایطی می خوانیم: « خواهی دید كه مردانی خواهند آمد كه ثروت فراوان داشته و هرگز زكاتی از آن نداده اند».(3) رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرموده است: « خواهید دید كه اندوخته حرام غنیمت شمرده می شود و پرداخت زكات زیان و خسارت»(4) و باز در سخن دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است: « در آن هنگام خواهی دید كسی كه روزی حلال را می جوید، مذمت شده و آن كه حرام را می طلبد، ستایش و تعظیم می شود».(5)

در دوران قبل از ظهور ملاك ارزش ها به طور كلی عوض می شود و پول و قدرت و ریاست و هواپرستی حرف نخست را می زنند، در چنین محیطی احكام الهی نیز زیر پا گذاشته می شود؛ زیرا زندگی مردم مطابق با امیال نفسانی شان می شود و در نتیجه دیگر جایی برای اجرای احکام الهی باقی نمی ماند.

[ 9 / 3 / 1394 ] [ 16 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 529 ] [ نظرات () ]
سیمای نابسامان جهان پیش از ظهور ...قسمت اول

 

سیمای نابسامان جهان پیش از ظهور

قسمت اول

نفوذ زنان در حكومت ها

امام صادق علیه السلام در حدیثی درباره نقش زنان در دوران پیش از ظهور فرموده است: « و می بینی كه زنان در حكومت داری چیره شده و هر كاری كه روی می دهد، مطابق میل آن هاست».(1) 
در این دوران مردان شخصیت خود را از دست داده و از كثرت معاشرت با زنان مصداق بارز اشباه الرجال می شوند و با این روحیه، در همه زمینه ها چه زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی مغلوب هواهای نفسانی زنان هستند و همین معنا در رابطه با خود حكومت داران نیز وجود دارد و كشورها زنان را در كارهای حكومتی دخالت می دهند و یا با رأی خود مردم، زنان را به عنوان مهره های اصلی حكومت انتخاب می كنند.
امام علی علیه السلام نیز فرموده است: «هنگامی كه زنان بر امور جامعه مسلط شوند و دختران زمام كار در دست گیرند و كودكان به امارت رسند... .»(2)


در دوران قبل از ظهور ملاك ارزش ها به طور كلی عوض می شود و پول و قدرت و ریاست و هواپرستی حرف نخست را می زنند، در چنین محیطی احكام الهی نیز زیر پا گذاشته می شود؛ زیرا زندگی مردم مطابق با امیال نفسانی شان می شود و در نتیجه دیگر جایی برای اجرای احکام الهی باقی نمی ماند

پی نوشت ها:
1. كافی ،ج 8 ص 41.
2. همان، ص 69.

 

 

[ 9 / 3 / 1394 ] [ 16 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 611 ] [ نظرات () ]
"قوم پیروز" در آخر الزمان، بر داعش منطبق است؟

 

"قوم پیروز" در آخر الزمان، بر داعش منطبق است؟

 

مرکز افتاء مصر گروهک تکفیری داعش را به تحریف احادیث پیامبر اسلام (ص) در موضوع آخرالزمان متهم کرد.

بر پایه این گزارش، مفتی های مصر می گویند رهبران فکری داعش خود را قوم پیروز می دانند که پیامبر در احادیث آخرالزمان به آنها اشاره کرده است.

رهبران تکفیری داعش با تفسیر به رای این احادیث سعی دارند جوانان را به تشکیلات نظامی خود جذب کنند. آنها می گویند احادیث مربوط به قومی که روم و قسطنطنیه را فتح می کنند و پیامبر به آنها به اشاره کرده   بر "داعش" منطبق است.

این در حالی است که مرکز افتاء مصر می گوید فتح روم و قسطنطنیه قبلا محقق شده و ادعای داعش در این خصوص پوچ است.

ولی داعش در نظر دارد حدیث پیامبر را  بر خود منطبق کند تا با کشاندن رومی ها (غرب) به منطقه "دابق" سوریه وانمود کند پیروز شده و به تشکیلات خود مشروعیت بدهد و به این ترتیب رهبری امت اسلامی را بر عهده بگیرد.
دابق نام سرزمینی است که در یکی از احادیث پیامبر اسلام (ص) در مورد آخرالزمان به آن اشاره شده است. در این حدیث آمده که روم به این سرزمین حمله خواهد کرد و این یکی از علائم بر پا شدن قیامت است.

به نقل از موعود

[ 7 / 3 / 1394 ] [ 12 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 856 ] [ نظرات () ]
اخرالزمان و اوضاع مساجد در آن زمان

اخرالزمان و اوضاع مساجد در آن زمان

پیامبر اسلام(ص) در این زمینه فرمودند:
«... مساجدشان آباد است ولی از هدایت خالیست...»(1)
«قرآنها تزیین می شود، مسجدها آزین بسته می شود و مناره ها بلند می گردد»(2)
«... مساجدشان با اذان آباد باشد، ولی دلهایشان از ایمان تهی گردد...»(3)

همه چیز غیر از عبادت

رسول خدا) در وصف کارهایی که در مساجد انجام می شود، فرمودند:
«مرد وارد مسجد می شود و دو رکعت نماز در آن نمی گذارد.»(4)
«... مساجد، محل برگزاری جلسات طغیانگرها شود...»(5)

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 10 / 1 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1259 ] [ نظرات () ]
آخرالزمان و زندگی سخت مومنان در آن زمان

 

آخرالزمان و زندگی سخت مومنان در آن زمان


ذلت و خواری مومنان

رسول خدا(ص) در توصیف اوضاع مومنان و خواری آنان در روزهای آخرالزمان می فرمایند:

«و زمانی خواهد آمد، که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود.»(1)

و امام علی(ع) فرمودند: «... در چنین روزگاری چیزی از شما باقی نمی ماند مگر ته مانده ای همانند ته مانده ی دیگ غذایی که خورده اند و یا باقیمانده ای که در ساک دستی باقی می ماند.»(2)
 «اینان همانند پوستی که دباغی می شود شما را مالش و همانند گندمی که در خرمن کوبیده می شود شما را فشار می دهند.»(3)

«اینان مومن را از میان شما برای زجر دادن همانند پرنده ای که دانه ی چاق تر را انتخاب می کنند، بیرون می کشند...» (4)

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 10 / 1 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 2294 ] [ نظرات () ]
ذخائر مهدی ع قسمت پنجم


 آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

قسمت پنجم

ذخائر مهدی (ع)


5-کتابهای آسمانی

تمام کتابهای آسمانی که روزی در دست پیامبران مرسل و اولو العزم بود. و به وسیله آن مردم را هدایت و ارشاد می کردند. توسط پیامبر به اهل بیت انتقال یافت. و امروز همه آنها در اختیار آخرین ذخیره الهی است.

 روزی که حضرت بقیه الله به فرمان پروردگار از پرده غیبت برون آید، تمام آنها را با خود می آورد.

 امام صادق(ع) می فرمایند:
 "خداوند هیچ چیز به پیامبران نداد، مگر اینکه آن را به محمد(ص) نیز عطا کرد. آن صحفی که قرآن درباره اش فرمود: «صحف ابراهیم و موسی » نزدماست..."(16)


6- قرآنی که امیر المؤمنین علی (علیه السلام) گرد آوردند:

روزی که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) دار فانی را وداع گفتند، امیرالمؤمنین علی(ع) به سفارش ایشان در خانه نشستند تا قرآن را گردآورد.
ایشان پس از پایان کار، قرآن را به مسجد بردند و به ابوبکر دادند.

 عمر گفت:
ای علی! این قرآن را به جای خود برگردان، ما نیازی به آن نداریم.

 امیرالمؤمنین علی(ع)  آن را گرفتند و به خانه برگشتند. هنگامی که عمر به خلافت رسید، روزی به  امیر المؤمنین علی(ع) گفت:
اگر بخواهی،می توانی قرآنی که نزد ابوبکر آوردی اکنون بیاوری تا گرد آن جمع شویم.

حضرت فرمودند:
"هیهات، راهی برای رسیدن به آن نیست. من در زمان ابوبکر چنان کردم تا برشما اتمام حجت کرده و در روزقیامت نگویید ما از این غافل بودیم; یا برای ما نیاوردی.
 اکنون این قرآن نزد من است و جز پاکان و جانشینان من کسی به آن دست نمی زند."

عمر گفت:
 آیا زمانی برای اظهار این قرآن وجود دارد؟

حضرت فرمودند: "آری، هنگامی که قائم از فرزندانم ظهور کند. "(17) تمام کتابها و نوشته های معصومین(علیهم السلام) به نامهای صحیفه جامعه (18) که املای رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) و خط  امیرالمؤمنین علی(ع) بود، کتاب علی(ع) (19)، مصحف فاطمه(س) (20)، جفر ابیض (21) ، جفر احمر (22) وصحیفه هایی که نام تمام پیامبران، پادشاهان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) برآن نوشته است، نزد امام عصر(ع) قراردارد.


پی نوشت:
16- بصائرالدرجات، ص 135.
17- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 419.
18- بصائرالدرجات، ص 142.
19- همان، ص 147.
20- همان، ص 151.
21- معجم الامام المهدی، ج 3، ص 388.
22- بصائرالدرجات، ص 151

[ 21 / 10 / 1393 ] [ 17 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1690 ] [ نظرات () ]
تابوت سکینه


 آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

قسمت چهارم

ذخایر مهدی (ع)

3- تابوت سکینه:

این تابوت از زمان حضرت موسی(علی نبینا و علیه السلام) نزد پیامبران بنی اسرائیل بود.

امام صادق(ع) درباره آن می فرمایند:
 "این همان صندوقی است که خداوند برای مادر موسی فرستاد تا نوزادش را در آن قرار دهد و در دریارها کند... .
حضرت موسی در پایان عمر، الواح و زره و همه آثارنبوتش را در آن قرار داد. "(10)

 به گفته برخی از محققان، تمثالهای پیامبران خدا در این تابوت جای داشت.

 بنی اسرائیل این تابوت را در جنگها با خود حمل می کردند و در پرتو آن پیروزی به دست می آوردند. (11)

 قائم آل محمد(ص) هنگام ظهور و رفتن به سوی بیت المقدس، آن تابوت را همراه خاتم سلیمان و الواح موسی(ع) بیرون می آورند. (12)


4-
مجموعه ای دیگر از آثار انبیا:

امام صادق(ع) می فرمایند:
 "الواح و عصای موسی و خاتم سلیمان نزد من است.
 ظرفی که حضرت موسی در آن برای خدا قربانی می کرد، تابوتی که فرشتگان آن را حمل کرده، آوردند و نیز نامی که پیامبر خدا برای حفظ مسلمانان از تیرهای مشرکان، آن را میان صفوف قرار می داد، پیش من است. (13)

آری، پیراهن حضرت آدم(ع)(14)
حضرت یوسف، ابراهیم و نیز حله اسماعیل نزد قائم آل محمد(ص) است."(15)
پی نوشت:
10- همان، ص 188.
11- و 13 الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 164.
12- همان، ج 1، ص 163.
13- معجم احادیث الامام المهدی،ج 3،ص 292.
14- همان، ص 188.
15- معجم احادیث الامام المهدی،ج 3،ص 120.

[ 21 / 10 / 1393 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1546 ] [ نظرات () ]
ذخایر مهدی(ع)



 آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

قسمت سوم

 ذخایر مهدی(ع) :

تمام آثار پیامبران و سفرای الهی از آدم تا خاتم نزد مهدی موعود(ع) است که در موقع ظهور هم با خود می آورد.

 مهمترین این آثارعبارت است از:


1- عصای موسی(علی نبینا و علیه السلام)

امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند:
"عصای موسی، پیش از آنکه در دست موسی باشد، عصای آدم بود.
 سپس به شعیب و بعد به موسی بن عمران رسید و اکنون این عصا نزد ماست.
رنگ این عصا همچنان سبز است و به همان شکل اول خود باقی است.
 اگر از آن بپرسی، پاسخ می دهد.

 این عصا برای قائم ما ذخیره گردیده است.
 او با عصا همان کاری می کند که موسی انجام داد..."(8)
 


2-
حجر موسی(ع)

سنگی که حضرت موسی برآن زد و چشمه های آب از آن روان شد، نزد امام غائبمان(ع) است.

 وقتی حضرت اراده کوفه می کنند، یکی از یاورانش فریاد می زند:
 هیچ کس آب و غذا برندارد.
آنگاه حجر موسی بن عمران را بر شتر می نهند و همراه خود می برند.
در هیچ منزلی فرود نمی آیند، مگر آنکه چشمه ای از آن سنگ روان می شود.

 گرسنگان، بی نیاز و تشنگان، سیراب می شوند...
(9)


8-همان، ص 387
9- بصائرالدرجات، ص 183.

[ 21 / 10 / 1393 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1554 ] [ نظرات () ]
دجال کیست؟ قسمت چهارم


دجال کیست؟ قسمت چهارم

مرگ او :

 رسول خدا (ص) مي فرمايند:«دجال در امت من بيرون مي شود در چهل روز ، پس خداوند عيسي بن مريم را مأمور مي کند، او را طلب مي کند و از بين مي برد. و حضرت علي (عليه السلام) ضمن يک خطبه طولاني فرمود:«مهدي (عليه السلام) با يارانش از مکه به بيت المقدس مي آيند، و در آن مکان بين آن حضرت با دجال و ارتش او، جنگ واقع مي شود، دجال و ارتش او مفتضحانه شکست مي خورند ، به طوري که از اول تا آخر آنها به هلاکت مي رسند و دنيا آباد مي شود و حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) عدالت و قسط را در جهان به پا مي دارد، و طبق روايتي آن حضرت، دجال را در کناسه کوفه به دار مي زند.و بر روايتي ديگر در فلسطين در کنار دروازه ي «لد» نزديک بيت المقدّس کشته مي شود. («خورشيد مغرب»، ص 74)
و در جاي ديگر ذکر کرده اند که در عقبه ي افيق شام به درک واصل خواهد شد. («نجم الثّاقب»، ص 189)

هر مؤمني که دجال را ببيند، آب دهان خود را بر روي او بيندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نمايد

 بعضي از علما چون شيخ صدوق(ره) با استناد به پاره اي از روايات از جمله روايت اميرالمومنين معتقدند که غرض و هدف الهي ، بر اين تعلق گرفته است که دجال زنده باشد و کسي نتواند او را بکشد. 

خروج دجال در روايات اهل تسنّن و در تورات و انجيل نيز آمده است. برخي از نويسندگان اسلامي با توجّه به ريشه ي لغت «دجّال» آن را منحصر به يک فرد مخصوص نمي دانند بلکه آن را عنواني کلّي براي افراد پرتزوير و حيله گر که براي فريب مردم از هر وسيله اي استفاده مي کنند، مي دانند. («آخرين اميد»، ص 324)

 مرحوم محدث قمي (رحمه الله) مي  گويد: در روايت ابو امامه است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هر مؤمني که دجال را ببيند، آب دهان خود را بر روي او بيندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نمايد، و ميان او و لشکر قائم (عليه السلام) جنگ واقع شود و بالاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) يا به دست عيسي بن مريم (عليه السلام) کشته شود.

البته عقيده شيعه بر اين است که امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که دجال را مي کشد نه حضرت عيسي(عليه السلام)

 

اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم

 

[ 20 / 10 / 1393 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1569 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )
صفحات وب